Home

Prognose 2025

In onderstaande tabel is de prognose van de begroting opgenomen. Voor het opnemen van een prognose is een grensbedrag van € 2,5 mln. (positief of negatief) op de lasten, baten of het saldo gehanteerd. Als bij een programma geen prognose is opgenomen, dan betekent dit niet dat de prognose 0 is, maar dat verwacht wordt dat het resultaat zich binnen een bandbreedte van € 2,5 mln. zal bevinden. 
De prognose resulteert in een verwacht voordeel van ongeveer € 33 miljoen; dit is minder dan 1% van de totale begroting. Daarnaast is dit het resultaat voor resultaatbestemming. Bij resultaatbestemming vinden er, conform de financiële verordening, diverse specifieke verrekeningen plaats op basis waarvan het nettoresultaat lager dan deze € 33 miljoen zal zijn. Onder de tabel zijn de prognoses per programma toegelicht. Bij deze toelichting zijn ook een aantal risico’s opgenomen. Dit zijn ontwikkelingen die op dit moment nog met de nodige onzekerheden zijn omgeven, maar die mogelijk een financiële impact kunnen hebben. 

 

Prognose resultaat  

 

2025  

Programma omschrijving  

Lasten  

Baten  

Saldo  

01 - Gemeenteraad 

-    

 

 -    

 

 -    

02 - College en Bestuur 

-    

 

 -    

 

 -    

03 - Duurzaamheid, Milieu en Energietransitie 

-    

 

 -    

 

 -    

04 - Openbare orde en Veiligheid 

-    

 

 -    

 

 -    

05 - Cultuur en Bibliotheek 

-    

 

06 - Onderwijs 

-    

 

 -    

 

 -    

07 - Werk en Inkomen 

6.300 

3.300 

9.600 

08 - Zorg, welzijn, jeugd en volksgezondheid 

0 - 5.000* 

-    

 

0 - 5.000* 

09 - Buitenruimte 

10 - Sport 

-    

 

 -    

 

 -    

11 - Economie 

3.000 

-2.100 

900 

12 - Mobiliteit 

4.100 

V  

-350 

3.750 

13 - Stadsontwikkeling en Wonen 

-    

 

 6.000    

 6.000    

14 - Stadsdelen, Integratie en Dienstverlening 

-    

 

15 - Financiën 

800 

V  

8.000 

8.800 

V  

16 - Overhead 

2.500 

V  

-800 

1.700 

V  

Totaal  

19.200  

V  

14.050  

V  

33.250  

V  

*in de totaaltelling is uitgegaan van het gemiddelde: € 2,5 mln. 
Programma 2 – College en Bestuur 
Risico pensioenen (oud-)wethouders 
Het pensioen voor wethouders is geregeld in de Algemene pensioenwet politieke ambtsdragers (Appa). Vanaf 1 januari 2028 gaan deze pensioenen over naar het nieuwe pensioenstelsel en moeten hiervoor pensioenrechten en -aanspraken worden ingekocht bij ABP. Het risico bestaat dat het bedrag dat het ABP hiervoor rekent hoger is dan de huidige pensioenopbouw. In dat geval moet de gemeente het tekort aanvullen middels een toevoeging aan de voorziening pensioenen, wat kan resulteren in een nadeel binnen dit programma. 

Programma 7 – Werk en inkomen 
De prognose voor dit programma wijkt op verschillende onderwerpen af van de begroting, wat per saldo leidt tot een verwacht voordeel van 9,6 mln. 
Sociale werkvoorziening   € 3,8 mln. V 
Bij de sociale werkvoorziening wordt een voordeel verwacht van 3,8 mln. Dit komt doordat de salarislasten lager zijn uitgevallen dan begroot. 
Inburgering € 4,3 mln. N 
De kosten voor inburgering worden gedekt vanuit een specifieke uitkering van het Rijk. Het aantal inburgeraars waar deze rijksbijdrage op gebaseerd is, ligt echter lager dan het daadwerkelijk aantal inburgeraars dat begeleid wordt. Dit komt bijvoorbeeld doordat een groot deel van de doelgroep langer dan de geldende termijn van 3 jaar nodig heeft om in te burgeren. Hierdoor is een deel van de kosten ongedekt en is een tekort van € 4,3 mln. ontstaan. 
Schuldhulpverlening€ 2,7 mln. V 
Door een gunstige rentestand en goudprijs, zijn de inkomsten vanuit de Gemeentelijke Kredietbank (GKB) € 1,5 mln. hoger dan begroot. Aanvullend hierop zijn er diverse meevallers in de lasten bij schuldhulpverlening die optellen tot € 1,2 mln. 
Inkomen€ 6,9 mln. V 
Begin oktober is het definitieve budget voor de BUIG vastgesteld. Deze definitieve rijksbijdrage is hoger dan de eerdere voorlopige bijdragen en op basis daarvan wordt nu een voordeel van € 6,9 mln. verwacht. 
Overig€ 0,5 mln. V 
Programma 8 – Zorg, welzijn, jeugd en volksgezondheid 
De prognose voor dit programma wijkt op verschillende onderwerpen af van de begroting, wat per saldo leidt tot een verwacht voordeel van tussen de € 0 en € 5,0 mln. 

Jeugd   € 3,0 tot 7,0 mln. V  
Bij jeugd wordt een voordeel verwacht van € 3,0 mln. tot € 7,0 mln. In de begroting is € 24 mln. extra ingezet om het tekort Jeugd in 2025 te dekken. Halverwege het jaar was, na jaren van trendmatige groei, voor het eerst een trendbreuk in de kosten voor regionale jeugdzorg zichtbaar. Dit kan duiden op de eerste positieve effecten van contractmanagement en de nieuwe lokale contracten, waarmee wordt ingezet op preventie en het voorkomen van zware hulp. 

Van het Rijk hebben we in de septembercirculaire € 23,6 mln. ontvangen ter dekking van tekorten 2023 en 2024, o.b.v. het advies van de commissie Van Ark. Zoals aangekondigd in de begroting 2026 wordt daarmee de negatieve programmareserve van € 10,75 mln. gedekt. Voor het restant van deze middelen (€ 12,8 mln.) wordt voorgesteld om een reserve voor jeugdzorg in te stellen die als risicobuffer kan dienen voor eventuele toekomstige tekorten. 

Maatschappelijke Opvang   € 6,0 tot 7,0 mln. N 
Op het onderdeel maatschappelijk opvang wordt een nadeel verwacht van tussen de € 6,0 en € 7,0 mln. Hierover bent u eerder geïnformeerd in de voortgangsrapportage aanpak dakloosheid (RIS322995). De voornaamste redenen voor dit nadeel zijn de stijgende kosten van verschillende vaste opvanglocaties, de winteropvang en de hotelopvang. De toestroom naar de gezinsopvang is groot en de doorstroom naar (huur)woningen minimaal. Veel gezinnen worden opgevangen in hotelmatige voorzieningen, die zorgen voor een aanzienlijke stijging van de uitgaven voor de maatschappelijke opvang, veelal bekostigd vanuit incidentele middelen. De nieuwe richtlijn (RIS320151) heeft tot op heden niet geleid tot een lager aantal gezinnen dat door de gemeente wordt opgevangen. 

Wmo (incl. GGZ en Sociale basis)    € 3,0 tot 5,0 mln. V  
Per saldo wordt een voordeel verwacht van € 3,0 mln. tot € 5,0 mln., op verschillende Wmo-onderdelen. Dit voordeel wordt onder andere veroorzaakt door een verwacht voordeel van € 2,0 mln. op de Wmo voorzieningen (onderbesteding bij Toegang en eerstelijnsvoorzieningen Wmo van € 1,0 mln. en een lager aantal afgehandelde indicaties voor trapliften € 0,7 mln.). Daarnaast is er een verwacht voordeel van circa € 1,5 mln. op het onderdeel GGZ, waarvan € 1,0 mln. omdat er meer tijd nodig is voor het realiseren van een extra multidisciplinair team dat ambulante hulpverlening biedt aan mensen met ernstige psychiatrische problemen (factteam PG) en € 0,5 mln. vanwege het later realiseren van woningen bijzonder thuis. 
 
Programma 9 – Buitenruimte 
Risico op hogere kosten baggeren 
Op dit programma is sprake van een risico vanwege baggeren. Bij de programmabegroting 2026-2029 is voor het jaar 2025 een bedrag van 1,0 mln. beschikbaar gesteld vanwege hogere kosten voor baggeren door hoogheemraadschap Delfland. Recent is duidelijk geworden dat de kosten voor dit jaar mogelijk nog hoger uitvallen. Momenteel loopt overleg met Delfland en wordt bezien of hier nog op bij te sturen is en zo nee; of een tegenvaller elders in het programma kan worden opgevangen. 

Programma 11 – Economie 
Onderbesteding realisatie kleinschalige bedrijfsruimte en Den Haag Zuidwest€ 0,9 mln. V 
Om meer kleinschalige, betaalbare werkruimte te realiseren kost het, vanwege onderzoek en afstemming, meer tijd om te bepalen welk instrumentarium het best ingezet kan worden. Daarnaast zijn de plintenaanpak en de verbouwing van de zorginnovatiehub vertraagd in Zuidwest. Het betreft hier projecten die met name gedekt worden vanuit de Regiodeal ZuidWest en vanuit de reserve ‘Stedelijke Ontwikkeling Economie’. De vertraging leidt daarom zowel tot lagere lasten (€ 3,0 mln.) als tot lagere baten (€ 2,1 mln.). Een deel van de kosten voor de projecten in Zuidwest wordt gedekt vanuit de reserve cofinanciering en wordt daarom verantwoord in programma 15. 

Programma 12 – Mobiliteit 
Pilot gratis ov voor kinderen€ 0, 9 mln. V 
Vanwege de latere start worden niet alle in 2025 beschikbare middelen voor de pilot gratis ov voor kinderen “Kids voor Niks” uitgegeven. Het gaat om een bedrag van € 0,9 mln.  

Parkeren € 2,2 mln. V  
Er is een voordeel van € 1,1 mln. op parkeren op straat opgetreden, onder andere door uitgestelde invoering van betaald parkeren en lagere exploitatielasten. Daarnaast vallen de personele lasten op de handhaving parkeerbelasting € 1,1 mln. lager uit vanwege vacatures en lagere externe inzet. 

Overig € 0,65 mln. V  

Programma 13 – Stadsontwikkeling en wonen 
Vrijval voorziening Wijkontwikkelingsmaatschappij (WOM) Den Haag Zuidwest€ 6,0 mln. V 
De meerjarenraming van de WOM Den Haag Zuidwest is minder negatief dan eerder verwacht. Deze verbetering leidt tot een vrijval van de hiervoor gevormde voorziening van € 6 mln. Dit heeft een positief effect op het resultaat van dit programma. Bij de resultaatbestemming gaan deze middelen terug naar de reserve grondbedrijf van waaruit de voorziening gevormd is en welke als risicobuffer dient. 
Risico op lagere inkomsten omgevingsvergunningen 
Bij de programmarekening 2024 is een negatief resultaat op de activiteit bouwleges gerealiseerd en was de voorziening niet toereikend om dit negatieve resultaat op te vangen. Dit werd deels veroorzaakt, doordat de tarieven voor bouwleges niet kostendekkend zijn. Om de kostendekkendheid te verbeteren is een tariefsverhoging voorgesteld in de Programmabegroting 2026-2029. Een andere oorzaak van het negatieve resultaat was het achter blijven van aanvragen voor grote bouwplannen. Ook in dit jaar blijven de aanvragen voor grote bouwplannen tot nu toe enigszins achter. 
Kans op vertraging grote projecten 
Bij een aantal projecten is sprake van vertraging in de uitvoering of vertraging bij de start van het project. Dit resulteert dit jaar in financiële voordelen op grote projecten. In de jaarrekening wordt hierdoor mogelijk een voordeel gepresenteerd. De middelen blijven via resultaatbestemming aan de achterliggende reserve (bijvoorbeeld de reserve grote projecten) beschikbaar voor de uitvoering van de projecten in de komende jaren. 
Risico op hogere uitgaven door nadeelcompensatie 
Op dit programma zijn verzoeken voor nadeelcompensatie ingediend en in behandeling. Het is op dit moment niet duidelijk hoeveel aanvragen zullen worden gehonoreerd en welke bedragen zullen worden toegekend. Ondernemers kunnen nog steeds besluiten (tot vijf jaar na afloop van een project) tot het indienen van een verzoek om nadeelcompensatie. De aanvragen en de uiteindelijk toegekende bedragen kunnen leiden tot een nadeel. 
Programma 15 – Financiën 
Vrijval btw-compensatiefonds€ 6,5 mln. V 
Het btw-compensatiefonds en het gemeentefonds zijn communicerende vaten. Als het btw-compensatiefonds niet volledig wordt benut, dan wordt het resterende deel toegevoegd aan het gemeentefonds en op die manier over gemeenten verdeeld. Als het compensatiefonds wordt overvraagd, dan wordt dit juist aangevuld vanuit het gemeentefonds. Dit jaar is het btw-compensatiefonds niet volledig benut, de resterende middelen vallen daarom vrij in het gemeentefonds en dit resulteert voor Den Haag in een voordeel van € 6,5 mln. 
Hogere belastinginkomsten€ 2,2 mln. V 
De inkomsten vanuit de verschillende belastingen zijn in 2025 per saldo € 2,2 mln. hoger dan begroot. Het gaat hierbij om voordelen op de onroerendzaakbelasting (€ 2,0 mln.), omdat de waardestijging van woningen groter was dan verwacht, hogere inkomsten vanuit toeristenbelasting (€ 0,5 mln.) vanuit de afwikkeling van eerdere jaren en hogere inkomsten vanuit reclame (€ 1,5 mln.). Hiertegenover staat een nadeel op de parkeeropbrengsten van ongeveer € 1,8 mln. De lagere baten worden vooral veroorzaakt door de werkzaamheden rondom de Spuigarage en doordat de inkomsten uit parkeren op straat lager zijn dan verwacht door uitstel van betaald parkeren in Morgenstond en minder parkeertransacties en een lagere gemiddelde opbrengst per transactie. 
Lagere lasten heruitgiftes erfpacht€ 1,3 mln. V 
In de begroting van de activiteit erfpacht is rekening gehouden met kosten voor onder andere taxaties en heruitgiftes. Aangezien de besluitvorming voor het toekomstige erfpachtstelsel nog moet plaats vinden, zullen deze kosten niet gerealiseerd worden in 2025. De verwachting is dat deze opgave doorschuift naar 2026. 
Lagere inzet reserve cofinanciering€ 0,9 mln. N 
Een aantal projecten die vanuit het programma economie binnen Den Haag Zuidwest worden uitgevoerd is vertraagd. Hierdoor wordt er ook minder onttrokken aan de reserve cofinanciering. Omdat de reserve cofinanciering via programma financiën loopt, zorgt dit voor een nadeel op dit programma. Hier staat een voordeel door onderbesteding op programma economie tegenover.  
Overig € 0,3 mln. N 
Risico voorziening verlofsparen 
Een aantal jaar geleden is in de cao-gemeenten het verlofsparen geïntroduceerd. Bovenwettelijk verlof kan worden omgezet in spaarverlof, waardoor het niet meer vervalt. Dit geeft medewerkers de mogelijkheid om uren op te sparen voor bijvoorbeeld een lange reis, of vervroegd pensioen. Voor deze uren is, op grond van het BBV, een voorziening gevormd. De hoogte van deze voorziening wordt elk jaar opnieuw berekend op grond van een aantal vaste parameters, zoals het aantal medewerkers en het openstaand verlofsaldo. Op basis van een voorlopige berekening is het risico dat er dit jaar geld aan de voorziening moet worden toegevoegd. 
Programma 16 – Overhead 
Werkzaamheden gevel Leyweg€ 1,2 mln. V 
Een deel van de werkzaamheden aan de brandwerende laag van Stadsdeelkantoor Leyweg worden in 2026 uitgevoerd. Hierdoor worden dit jaar € 1,2 mln. minder kosten gemaakt. 
Gewijzigde planning projecten€0,5 mln. V 
Door wijzigingen in de timing van diverse projecten wordt in 2025 € 0,5 mln. minder kosten gemaakt. 

Modernisering Bedrijfsvoeringssystemen (MBS) budgetneutraal  
Een deel van de voor 2025 begrootte kosten (€ 0,8 mln.) voor de uitvoering van fase 1 van MBS wordt pas in 2026 gemaakt. Hierdoor wordt de onttrekking aan de bestemmingsreserve MBS in 2025 ook met hetzelfde bedrag verlaagd waardoor het saldo op het programma gelijk blijft.

Deze pagina is gebouwd op 12/04/2025 11:21:47 met de export van 12/04/2025 11:15:56